06-07-23 / 03-09-23
Being moved things Around. Deferral at Hillside.
Stephan Blumenschein
In de expositie Being moved things around. Deferral in Hillside presenteert kunstenaar Stephan Blumenschein een nieuwe installatie die voortkomt uit zijn onderzoek naar angst, architectuur en de ‘extended medical gaze’. Hij vertrekt vanuit het oorspronkelijke verhaal van de paniekstoornis als medische categorie, die zich ontvouwde tijdens vroege farmaceutische experimenten in het Hillside Hospital / NY (1959-62). De verbeelding van de kunstenaar werd aangesproken door de gang van het Morris Lowenstein Pavilion, waar de veranderde beweging van de patiënt zichtbaar werd; alsook door de naamloze verpleegster wiens observaties de basis vormden voor nieuwe opvattingen over paniek. Blumenschein’s interesse ligt hier in het bijzonder bij het voortbrengen van (on)zichtbaarheden. De kunstenaar kijkt terug in de tijd, terug naar het instituut en naar de achterliggende gebeurtenissen, en bevraagt zaken die ongehoord en ongezien zijn.
De expositie is gevormd rondom een reeks nieuwe sculpturen die verschillende momenten van het onderzoek onderbrengen. Deze werken zijn geïnspireerd door een mysterieuze kast, afgebeeld op een foto van een patiëntenkamer. Ze verkennen de dynamiek van het ‘kijken-in’ en ‘gesloten ruimtes’, en wisselen hierbij af tussen belofte en uitstel. Blumenschein bevraagt voortdurend de relatie tussen binnen en buiten, zonder antwoorden te bieden. De werken adresseren zijn Kafkaëske ervaring met de huidige Hillside-administratie, de patriarchale productie van afwezigheid in de archieven en zijn eigen bewegen door deze ruimtes.
De kunstenaar put uit verschillende bronnen en brengt uiteenlopende verbindingen bijeen: hij geeft archiefmateriaal een stem met zijn familie, combineert historisch en hedendaags materiaal en vertrouwt op werknemers binnen de instelling als informanten voor zijn onderzoek. Zo spint hij een web door de tijd en ruimtes heen, op zoek naar echo’s in in de reproductie van hiërarchieën en (on)zichtbaarheden.
Blumenscheins expositie in Beautiful Distress House bestaat uit een reeks sculpturen, foto’s en een architectonische interventie. In het verlengde hiervan wordt er een publicatie uitgegeven en een randprogramma georganiseerd, bestaande uit filmscreenings die samen met schrijver en organisator Janine Armin gecureerd zijn, en een iteratie van Blumenscheins “We are listening to a record” luistersessies.
Meer over de kunstenaar
In zijn practice neemt Stephan Blumenschein het ruimtelijke als onderwerp, door zowel fysieke ruimtes als innerlijke en imaginaire ruimtes te onderzoeken. Vanuit een interesse in historische, socio-politieke en ideologische omstandigheden bevraagt hij hoe hij/wij ruimtes verbeelden, creëren en organiseren. Hoe betreden en bewegen we door de verschillende lagen en relaties binnen ruimtes?
Curator: Stephan Blumenschein
Productie: Stephan Blumenschein
Foto’s: Baha Görkem Yalim
Met speciale dank aan:
- Federal Ministry Republic of Austria
- het Mondriaan Fonds
- AFK, het Amsterdams Fonds voor de Kunst